Kreatin

Kreatin är något som produceras naturligt i våra kroppar men vi får även i oss detta genom vår kost om vi äter köttprodukter. Om kött inte ingår i din vardagliga kost är ett kreatintillskott lite extra relevant.

I våra muskelceller finns det något som kallas ATP vilket är muskelns bränsle. När vi anstränger våra muskler högintensivt i mer än några sekunder så tar kroppens egenproducerade bränsle slut och vi måste vila för att återfå nytt bränsle. Kreatin i kroppen omvandlas till kreatinfosfat vilket lagras in i våra muskelceller. Detta blir sedan till nytt ATP genom att kreatinfosfatet doneras till ett ämne i cellen som kallas ADP.

Prisvärda produkter som vi rekomenderar
BCAA produkt i form av pulver
Core Creatine Pro
249 kr Till butik
...
Core Creatine
179 kr Till butik
...
Core Kre-Alkalyn
219 kr Till butik
...
Optimum Nutrition Creatin
119 kr Till butik

Varför använder man kreatin som tillskott?

Ett ökat kreatin intag gör att du har tillgång till mer kreatinfosfat vilket gör att dina muskler får ett större energilager. Detta gör att explosiviteten i muskeln ökar och att återhämtningen förbättras. Tillsammans gör det att du kan träna på en högre nivå som i sin tur gör att man till exempel klarar av en extra repetition eller att sprinta den sista intervallen.

Många påstår att kreatin är det bästa tillskottet för muskeltillväxt för den som styrketränar eller utför högintensiva aktiviteter. Dels för att det är billigt men även för att det gjorts en hel del forskning kring detta tillskott. I studierna som gjorts har man inte kunnat hittat några biverkningar och det har visats ge en positiv effekt på muskeltillväxt. Dock svarar våra kroppar inte likadant på kreatin och har därför en varierande effekt från person till person.

Dosering och myten om viktuppgång

När man börjar ta kreatin så gäller det att mätta sina muskler, därför ska man de 4-5 första dagarna ta en lite större dos. Rekommenderat är att under denna period ligga på ungefär 20g/dag. Efter att du har mättat dina muskler så ska man ligga på ca 5g/dag. Det ska tilläggas att det finns inget som visar på att ett långvarigt intag av kreatin ska vara skadligt för kroppen. I samband med användning av kreatin brukar man lägga på sig 2-3 kg och det är många som blir förskräckta av just det. Då ska man komma ihåg att kreatin lagrar vatten i musklerna och inte i fett på kroppen. Så de extra kilon som du lägger på dig kommer egentligen bara göra att du ser mer muskulös ut.